Nutur
Geplaatst op
0 Reactie(s)
 lezen
HET BESTE TIJDSTIP OM FRUIT TE ETEN

HET BESTE TIJDSTIP OM FRUIT TE ETEN

Deze blogpost beschrijft waarom de een voor- of tegenstander is van het eten van fruit na de maaltijd en wat persoonlijke onze ervaring is m.b.t. het beste tijdstip is om fruit te eten.

Het beste tijdstip om fruit te eten!

Allereerst is het belangrijk te melden dat het tijdstip om fruit te eten een persoonlijke voorkeur is. Sommige mensen vinden het lekker om fruit na een maaltijd te eten en hebben nooit klachten. Anderen merken dat het eten van fruit na een maaltijd gepaard gaat met klachten zoals een opgeblazen gevoel. Luister naar je lichaam en pas je eetpatroon aan waar nodig.

Fruit is belangrijk voor het lichaam! Fruit bevat vele voedinsstoffen die essentieel zijn voor onze algehele gezondheid en welzijn. De meeste vruchten zijn rijk aan o.a. vezels, kalium, vitamine C en foliumzuur. Deze voedingsstoffen beschermen tegen ziektes, verminderen de kans op hart-en vaatziekten, beroertes en hoge bloeddruk. Maar zoals zo vaak in het leven, is enige nuance belangrijk om optimaal te kunnen genieten van de voedingsstoffen die fruit te bieden heeft.

Tegenstanders van het eten van fruit na een (zware) maaltijd.

"Fruit moet alleen of met andere vruchten op een lege maag worden gegeten."

Dit komt omdat wanneer fruit wordt gegeten, de spijsvertering sneller werkt en ons lichaam verschillende enzymen gebruikt om het fruit te verteren. De eenvoudige suikers in fruit hebben tijd nodig om volledig te worden geabsorbeerd door je lichaam. Wanneer vruchten alleen worden gegeten, kan je maag gemakkelijker alle voedingsstoffen verwerken. Dit is de optimale `juiste manier` om te profiteren van fruit.

Als je fruit direct na een maaltijd eet of combineert met andere voedingsmiddelen dan blijft het te lang in de maag en begint een rotting- en gistingsproces in de darmen. Dit kan zorgen voor brandend maagzuur, oprispingen en en andere spijsvertering ongemakken. Vaak legt men dan de link met de maaltijd, terwijl het ook kan liggen aan de combinatie van de maaltijd en fruit. Verder zou fruit de “zuur-base” (zuurtegraad van het bloed) verhouding in het bloed beinvloeden.

Voorstanders van het eten van fruit na een (zware) maaltijd.

"Fruit mag altijd worden gegeten."

Fruit kan altijd worden gegeten, voor of na een maaltijd, omdat het lichaam dan de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wanneer kun je het beste fruit eten?

Eigenlijk zijn wij het eens met beide beweringen omdat wij geloven dat het lichaam optimaal de voedingsstoffen kan opnemen als fruit op een nuchere maag wordt gegeten, maar tegelijkertijd geloven dat fruit in het algemeen altijd gegeten mag worden. Dit is puur afhankelijk van de persoonlijke ervaringen. Persoonlijk ondervinden wij geen klachten van het eten van fruit na een maaltijd, maar toch kiezen wij ervoor om fruit op een nuchtere maag te eten. Elke ochtend beginnen wij de dag met een fruitontbijt zodat dit het eerste is wat het lichaam binnen krijgt na de nachtrust. Het lichaam kan dan optimaal de voedingsstoffen van fruit opnemen. Het is zeker niet aan te raden om kort voor het slapen fruit te eten omdat de fruitsuikers het energie niveau kunnen “boosten” waardoor je moeilijk in slaap kan vallen. Het eten van fruit na een zware maaltijd is dus niet perse “slecht” omdat het lichaam nog steeds fruit binnen krijgt. Het enige nadeel is dat het lichaam dan niet optimaal kan genieten van de voedingsstoffen die fruit te bieden heeft.

Onze conclusie is dat omdat fruit gezond is, het kan worden gegeten wanneer jij dat zelf lekker vindt. Maar om optimaal van de voedingsstoffen uit fruit te kunnen genieten en eventuele klachten (zoals een opgeblazen gevoel) te voorkomen, kan fruit het beste gegeten worden op een lege maag in de ochtend.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter

* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
WebwinkelKeur Webwinkel Keurmerk